
 1 

 The first reports about the representations of history 

broadcast on European televisions or circulating on the 

social networks explored periods during which 

anniversaries of important events, that had occurred mainly 

in contemporary years but also, at times, in previous 

epochs were supposed to ring a bell in the memory of 

spectators and therefore lead the tv channels, especially the 

public networks, which are the main keeper of national 

memory, to put in air programmes illustrating or 

explaining these events. It was revealing to compare the 

importance of historical memory in various European 

countries and to see which ones emphasized or neglected, 

and even, in some cases, resolutely ignored this past. 

For the last report we have modified the deal and 

chosen the second week of April 2018, from 9 to 15, a 

period that does not stand out in any way and cannot be 

referred to any noticeable event. Yet, 2018 was the 

fifteenth anniversary of 1968, a year in which the two 

“blocks” dividing the world, the Western and the Soviet 

ones, were in trouble. The student revolt against the US 

armed intervention in Vietnam brought about violent 

demonstrations in American, European and even Japanese 

universities and launched the wave of terrorist attempts 

that shook western Europe during a decade. A timid desire 

of independence from the Soviet Union emerging in 

Eastern Europe, especially in Czechoslovakia, provoked a 

reaction of Moscow, which did not hesitate to occupy Pa-

raga and Bohemia. The whole 1968, not any specific 

moment, was crucial, it could have been interesting for 

televisions to take advantage of an “empty” week and offer 

lighting on year that witnessed deep, lasting commotions 

in the world. On the other hand the arrival of African and 

Asiatic migrants provoked in many part of the European 

Union, a reaction of intolerance that found an expression 

on occasion of electoral campaign. As Europe has been 

traversed by several waves of immigration and has sent 

migrants to other continents, tv networks should have 



 2 

given their public information about population 

displacements in the European history.  

Italian public channels coped with both 1968 and 

immigration. This does not come as a surprise, on the one 

hand the last 1960s were unusually troubled years in the 

peninsula, on the other thousands of migrants landed in the 

country, which had difficulty in welcoming that many 

people. Italy was an exception; in other countries 

televisions keep silent about the 1968 crisis as well as 

about migrations towards Europe. This does not mean that 

these ignored the 20th century or the beginning of the 21st. 

On the contrary, both periods were present on the small 

screens, even in Hungary when, previously, they had 

seldom been evoked, but no attention was paid to 

circumstances that, in 1968, had an impact on all European 

nations, history programmes put the emphasis on other 

aspects of the contemporary world. If 1968 was sometimes 

mentioned it was only to recall that it was the year in 

which Martin Luther King had been assassinated, a crime 

that the Hungarian M1 and TV Slovenia 1 did not forget to 

remember, the second taking even advantage of this 

murder to call forth the still difficult situation of black 

people in the USA, while the Spanish La 2 cautiously 

avoided the most problematic aspects of the assassination 

by heeding to the murderer rather than to the victim. If 

they did not elude the decades lived under the Soviet rule, 

East European countries, living aside the period in which 

all “popular democracies” had been resentful against 

Moscow, focused on their national sense of oppression. 

Poland, in particular, stressed the killing of some 30,000 

Polish officer perpetrated by the Soviet army in 1941, in 

the Katyń forest, TVP Historia expanded on the 

exhumation of the corpses and the long medical appraisal 

that demonstrated the Soviet guilt, debates took place on 

most channels and on social networks. The Slovenian RTV 

SLO stressed the poisoning of former Soviet agents who 

had taken refuge in Great Britain and there were, once 



 3 

more, polemics on Facebook and Twitter about the 

communist regime in Yugoslavia. 

The problem of migrations was also touched on 

cautiously, sometimes in indirect ways. TV Slovenia 1, in 

its series of interviews with older persons, inverted the 

migratory movement by questioning people who, enduring 

not the Yugoslavian political regime, had settled in 

Australia, a clever way of putting emphasis on migrations, 

relate them to political persecution and emphasise the fact 

that emigrants remain faithful to their native country. 

Europe as a whole is much preoccupied by migrations; tv 

channels attempt to tackle the problem without provoking 

violent reactions from their audience. The Dutch channel 

NPO2 dealt with the question in a roundabout way by 

airing Andere Tijden: Marokkaanse Opstand in 

Amsterdam-West (Different Times: Moroccan Revolt in 

Amsterdam West), inquiry about a street riot that had take 

place twenty years before in a new built district of 

Amsterdam where many Moroccan families had settled. 

The housing was modern but the young, most of them 

unoccupied, did not adapt to the local way of life, conflicts 

with the neighbourhood or the police were permanent. The 

presenter insisted that the situation had improved ever 

since but the twits on social networks were extremely 

negative. 

The desire to restrict and even forbid immigration in 

Europe, manifested in different general elections, is largely 

due to the preponderance of Muslims among people 

coming from the Near East or from Africa. The public 

channels, in many cases, have made it their duty to provide 

their public with information about Islam, usually not well 

known and misinterpreted by European citizens. Los 

orígenes del estado islámico, broadcast by the Spanish La 

2, was an attempt to explain the restoring by Abu Bakr al-

Baghaadi of the caliphate, political authority abolished 

since 1924. Didactic, factual, the programme stressed first 

the rapid success of al-Baghaadi whose speeches kindled 



 4 

young Muslims humiliated by the two western victories 

over Iraq, then related at length al-Baghadi’s life, finally 

evidenced the mistakes committed by the Americans when, 

after their victory, they ruled Iraq. The broadcast offered 

much accurate information, quoted young people who 

maintained that because of the Americans they had no 

other issue that “kill or die”, but there was no clue likely to 

make comprehensible the enthusiasm provoked by the re-

establishment of an old institution that does not fit in with 

the management of a modern state, so that spectators were 

not really interested.  

'The triumph of art' episode of the glossy series 

Civilisations, dealing with art and culture and aired by 

BBC 2 was, on the contrary, cleverly conceived, 

wonderfully illustrated and introduced by Simon Schama, 

well known and much appreciated art historian. The 

project, extremely original, was to confront Christian and 

Muslim arts in the 16th and 17th centuries to make it clear 

not only that they were equally innovative, despite their 

different techniques, but also that there were interferences 

between them, that artists like for instance Rembrandt 

were well aware of what was built or drawn in Anatolia or 

India and that cultured people, in both hemispheres, 

observed with curiosity the implicit competition opposing 

two model of original creation. The programme aimed at 

giving spectators a change of scenery by showing them 

that the Renaissance was not a privilege of Europe, there 

had been likewise, in the Islamic world, a bright artistic 

blossoming worth our attention. The response of the public 

was disappointing, hardly a half of the usual attendance, 

spectators were not liable to follow a presentation so far 

from their previous idea of Renaissance, all the more that it 

questioned their view on Islam. Public channels rightly try 

to inform their viewers but their effort might be fruitless 

for a long time. 

Simon Schama treated classical Europe as a cultural 

entity but contemporary Europe is in the main absent from 



 5 

small screens. The 10th of April 2018 marked the twentieth 

anniversary of the “Good Friday Agreement” that put an 

end to the domestic conflict in Ulster. Surprisingly it was 

briefly signalled by tv channels in Great Britain, only 

Northern Ireland BBC dedicated a special broadcast to the 

vent, while the date gave way to profuse and usually 

nostalgic, pessimistic comments on social networks, the 

bloggers recalled the violence that had bathed Ulster in 

blood before the compromise ad complained that local 

economy would suffer from the fixing of a border-line 

with Eire but these were individual complaints, nobody 

suggested a way to resolve the crisis. Once more the social 

networks were merely used to work off people’s 

frustrations. 

Continental tv channels, when the dealt with history, 

ignored Europe and focused on their national past. In 2017, 

Hungarian television had systematically ignored the time 

gone by, which resurfaced in 2018. The general election of 

the 8 April 2018, confirming the ascendency of Viktor 

Orbán and his party, Fidesz, enabled the government to 

interpret former times according to its views and use them 

to advertise its policy, on its website Magyar Idők, daily 

paper governmentally slanted, sustained that it was time to 

revise Hungarian history in accordance with the Nation’s 

self-consciousness – a self-representation that tv 

contributed to enhance by the celebrating famous 

statesmen, praising the reawakening of Hungarian pride in 

the 19th century, emphasising the rich cultural heritage of 

the country. 

The skilful recourse to history with a political aim in 

view came to the fore with the celebration of the 

Remembrance Day for the Hungarian Victims of the 

Holocaust Day, the 16th of April. Hungary retired three 

advantages from it: unlike other countries in which the 

Jews had been prosecuted, it did not deny or minimize 

what happened; but it underlined the fact that deportation 

began late, in 1944, when the Wehrmacht occupying the 



 6 

country, imposed its rule and that many individuals saved 

Jewish lives; by associating the Israeli ambassador to the 

celebration it pleased Israel and indirectly the Americans. 

If it is true that the extermination of Hungarian Jews began 

after the German invasion, the public channel M1 which 

minimized the responsibility of the Budapest government 

did not recall that as early as 1939 a trying task was forced 

on all Jews, that a census was carried out so that in 1944 it 

was easy to arrest and transport them. 

By dedicating much room to the persecution of the 

Jews and by maintaining that it was necessary to 

remember, Hungarian channels avoided any debate on the 

Shoah. The situation was more complicated in Poland 

where the martyrdom of the Jews was officially 

acknowledged but imputed to the Germans and where it 

was forbidden to mention “Polish concentration camps”. 

Public and commercial mentioned the international 

celebration of the memory of death camps, but the 

observance was implicitly mixed with the anniversary of 

the Warsaw Ghetto Uprising (April 19) and interfered with 

the numerous broadcasts dedicated to the Katyń massacre. 

Despite their cautiousness the tv programmes provided 

food for thought to the discussions on the net. If the 

polemic was often basic and oversimplified, it went to the 

core of the problem. Testimonies, photographs were 

presented, reference was made to the part played by Poles 

in the deportation of Jews and it was asked how far the 

honour of Poland justified the silence about past crimes. 

Controversies on the social networks are often vain; this 

was an instance in which people had recourse to serious 

arguments to contend on a grave question. 

However this was an exceptional case, the numerous, 

the expert, intellectually sharp Italian tv dedicated to 

immigration, the Spanish programme on the Muslim 

caliphate provided spectators with an excuse for useless 

litigations, in Poland pseudo-revelations on Facebook 

about an history that “you do not know” mobilised more 



 7 

than 200,000 bloggers. Spectators had a liking for past 

episodes that brought out some national achievement, the 

introduction of electricity in Slovenia only four years after 

Edison’s invention, the prosperity of mines and mine 

workings in the 19th century British Cumbria, Polish kings’ 

deeds, the clever behaviour of Italian Prime minister at the 

1947 peace conference; The public was also keen on local 

history such as archaeological findings shedding light on 

the past of Ljubljana, old railway lines in Britain, historical 

strolls through Dutch cities, successes of Polish sportsmen.  

 Chosen for its apparent lack of anniversary the 9-

15 April week provided a wealth of information about the 

social use of history. It appeared first that the evocation of 

the past is closely linked to politics, the Hungarian revival 

of historical broadcast likely to enthral the population after 

the victory of the nationalist, authoritarian party is 

revealing. In the same way, the memorial of the Shoah 

forced the television channels to cope with the persecution 

of the Jews in countries that had not fully accounted for 

their attitude during the war. If many, especially among the 

young generations, are not much interested in the time 

gone by, history resurfaces in periods of tension. Yet what 

is told about the past, however well balanced it may be, is 

of little not to say of no avail, broadcasts attempting to 

help better understand what Islam is or to show the 

positive aspects of immigration do not influence viewers’ 

prejudices as is demonstrated by the endless recourse, on 

social networks, to the same hackneyed arguments. On 

ordinary days, televisions address mostly people over fifty 

who consider history a pastime and want their programmes 

to be amusing. Television history: a quiet flow of 

anecdotes and recordings, which turns a torrent in 

“historical” periods. 

 

 
 


